Stary przepis na ogórki marynowane


Ogórki myjemy i moczymy w wodzie ok 2- 3 godzin.W międzyczasie przygotowujemy słoiki 1 – 1-5 l. Na dno każdego słoika wkładamy po 1 listku laurowym,po parę ziarenek czarnego pieprzu, można dodać po 2 – 3 ziarenka ziela angielskiego,po 2 ząbki czosnku (obrane i przepołowione),2 – 3 gałązki koperku,1 liść lub niewielki kawałek chrzanu,3 liście czarnej porzeczki,3 listki wiśni. Kiedy mamy już wszystko gotowe wkładamy ogórki. Następnie przygotowujemy zalewę. Na 1 l wody bierzemy 3 – 4 łyżki cukru,1 łyżkę soli i ok 10 – 15 łyżek octu. Wszystkie składniki mieszamy ze sobą,zagotowujemy i wrzącą zalewą zalewamy ogórki.Słoiki zakręcamy i odstawiamy.

Każdy może wypracować swój własny przepis na zalewę. Może być mniej lub więcej ostrzejsza. Możemy również  dodać po maleńkim kawałeczku papryczki chili.

 

 

Reklamy

Śliwka w czekoladzie na zimę


Składniki:

▶ 2 kg śliwek bez pestek,

▶ 2 kg cukru,

▶ 100 – 120 g kakao np Nesquik,

▶ 1 masło,

▶ 2 opakowania cukru waniliowego

Przygotowanie:

Śliwki mielimy w maszynce do mięsa.Wstawiamy na mały ogień i dodajemy cukier.Zagotowujemy cały czasy mieszając.Gotujemy jeszcze 20 min w dalszym ciągu mieszając. Następnie dodajemy kakao i cukier waniliowy. Dokładnie mieszamy by nie było żadnych grudek.Dodajemy pokrojone masło i ponownie dokładnie mieszamy.Doprowadzamy do wrzenia i gotujemy jeszcze ok.30 min na średnim ogniu nie zapominając o  mieszaniu.Gorący dżem rozkładamy do słoików.Mocno zakręcamy i odwracamy do góry nogami.Pozostawiamy do ostygnięcia.

Sałatka z fasolką szparagową


Składniki:

▶ 400 – 500 g ugotowanej fasolki szparagowej,

▶ 1 – 2 jajka ugotowane na twardo,

▶ 1 papryka, czerwona,

▶ 1 – 2 ugotowane marchewki,

▶ kukurydza konserwowa

▶ 1 cebula,

▶ ocet,woda,olej,

▶ sól,pieprz, odrobina cukru,

▶ koperek

Przygotowanie:

Ugotowaną fasolkę kroimy na niewielkie kawałki, dodajemy pokrojone drobno jajko, parę łyżek kukurydzy,pokrojoną marchew oraz paprykę.Następnie dodajemy posiekaną cebulę. Odstawiamy na bok i przygotowujemy zalewę. Do małej miseczki wlewamy ocet (1 – 2 łyżki), wodę i niewielką ilość oleju. Doprawiamy do smaku solą, pieprzem i cukrem. Proponuję zalewę do sałatki przygotować wg. własnych proporcji i pokombinować wg własnego smaku. Ja dodaje więcej octu,gdyż lubię ostry smak.

Warzywa mieszamy z zalewą, posypujemy koperkiem i ponownie mieszamy. Sałatka gotowa.

Żeberka wieprzowe z grzybami


Składniki:

▶ ok 800 g żeberek,

▶ 300 – 400 g ugotowanych grzybów,

▶ 1  – 2 cebule,

▶ 2 kostki  rosołowe,

▶ sól, pieprz,

▶ zagęszczacz do sosów.

Przygotowanie:

Żeberka myjemy,osuszamy i podsmażamy na oleju na rumiano ze wszystkich stron. Po usmażeniu delikatnie solimy i odstawiamy. Na patelni, na niewielkiej ilości oleju podsmażamy posiekaną cebulą a następnie dodajemy grzyby i smażymy ok 15 min. Do garnka wrzucamy i rozpuszczamy kostki rosołowe. Wkładamy mięso i dusimy do miękkości. Następnie dodajemy cebulę podsmażoną z grzybami i dusimy jeszcze ok 10 min na małym ogniu. Wyjmujemy mięso, sos zagęszczamy, doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Mięso wkładamy z powrotem do garnka, krótko podgrzewamy i podajemy.

Ciasteczka z marmoladą


Składniki:

▶ 2 szklanki mąki,

▶ 120 g masła,

▶ 2 jajka,

▶ 1 żółtko,

▶ szczypta soli,

▶ dowolny dżem

Przygotowanie:

Jajka i masło wyciągamy wcześniej z lodówki. Do miękkiego masła dodajemy sól, 2 jajka,mąkę i zagniatamy elastyczne ciasto. Ciasto nie może lepić się do rąk. (Mąkę dosypujemy stopniowo,ale nie za dużo). Zawijamy w folię i wkładamy na godzinę do lodówki.Schłodzone ciasto dzielimy na 2 części.Każdą część cienko rozwałkowujemy. Z jednej części  wycinamy okrągłą formą (ok. 7 cm) ciasteczka. Z drugiej połowy wycinamy również ciasteczka,dodatkowo  w środku wycinamy mniejszy otwór o dowolnym kształcie. Krążki smarujemy dżemem i przykrywamy drugim z wyciętym otworem. Lekko przyciskamy. Możemy również zlepić brzegi, spłaszczając je za pomocą końców widelca.Żółtko lekko ubić widelcem i posmarować nim ciasteczka. W piekarniku rozgrzanym do 180°C pieczemy ciasteczka ok. 15 min.Można posypać cukrem pudrem.

8 produktów dających niewiarygodną energię


Jak wiemy, prawidłowe odżywianie jest gwarancją naszego zdrowia. Spożywając codziennie produkty bogate w witaminy i mikroelementy czujemy się o wiele lepiej. Jesteśmy pełni energii i świetnie wyglądamy.

Poniżej 8 produktów, które zagwarantują nam zdrowie i  wigor. Wprawdzie posiadają niewiele kalorii,ale mają wiele innych przydatnych substancji.

Sproszkowany korzeń maca.

Ponieważ korzeń maca jest jeszcze mało u nas popularny postaram się przybliżyć jego właściwości. Peruwiańska maca to roślina przypominająca rzepę. Uprawiany jest już od czasów starożytnych. Już Inkowie stosowali go w swych rytuałach. Mieszkańcy zauważyli, że dodając go do paszy, zwierzęta są zdrowsze i mają więcej siły. Zaczęli używać go sami.

Maca szybko się psuje,dlatego najczęściej przechowywany jest w sproszkowanej postaci.Jego właściwości lecznicze wynikają ze składu chemicznego. Zawiera on bowiem:

  1. Amidy kwasów tłuszczowych,
  2. alkaloidy,
  3. aminokwasy,
  4. witaminy  z grupy B,E,C,
  5. minerały: żelazo,wapń,magnez,jod,cynk

Złożone działanie wszystkich powyższych substancji powoduje potężny efekt stymulujący organizm. Wzmacnia go i odmładza.Wzmaga procesy metaboliczne,poprawia kondycję włosów,paznokci i skóry. U mężczyzn poprawia potencję,zwiększając przy tym produkcję plemników. U kobiet zaleca się stosować w  czasie trudnych dni,gdyż zmniejsza ból. Ponadto poprawia pracę jelit, ma dobry wpływ na układ krwionośny, tarczycę.Pomaga w leczeniu depresji.

Jak przyjmować?

Proszek maca jest stosowany doustnie początkowo w małych dawkach do 5 g dziennie, następnie dawka wzrasta do 3 łyżeczek(do 15 g).

Przyjmuje się w postaci czystej, z napojem czy też dodany do jedzenia.Podstawowym warunkiem jest to, aby napój czy pokarm nie przekroczyły temperatury 45°C, w przeciwnym razie straci swe właściwości.

Przeciwwskazania:

  1. indywidualna nietolerancja,
  2. ciąża,
  3. okres laktacji,
  4. choroby żołądkowo-jelitowe,
  5. alergia,
  6. maca można podawać powyżej 16 r.ż

Działanie uboczne:

  1. ból głowy,
  2. nudności,
  3. wymioty,
  4. zwiększone pocenie,
  5. zwiększone tętno,
  6. słabość,
  7. bóle brzucha,
  8. depresja

Jeżeli pojawią się powyższe objawy należy przerwać przyjmowanie leku oraz skontaktować się z lekarzem.

2 Surowe kakao

Czyste kakao to prawdziwy dar niebios. W czekoladzie kakao zawiera dużo cukru i wiele innych dodatków. Czyste kakao to przede wszystkim przeciwutleniacze,witaminy,żelazo,chrom, magnez, mangan,cynk i fosfor. Jest również potężnym źródłem tryptofanu,który zwiększa poziom endorfiny a to oznacza,że będziemy ciągle w dobrym nastroju.

3. Nasiona Chia.

Nasiona Chia to nasiona szałwii hiszpańskiej i są bogatym źródłem białka i błonnika. Nasiona wystarczy zalać wodą i wypić,zastąpi to pełnowartościowy posiłek proteinowy.

4. Kokos

Woda znajdująca się wewnątrz kokosa to napój izotoniczny. Jest on pełen elektrolitów i może być stosowany z powodzeniem nawet przy transfuzji krwi. Woda ta też zawiera mnóstwo potasu, co pomaga utrzymać równowagę potasowo-sodową w organizmie.

Miazga kokosowa zawiera kinetin, enzym który pomaga zatrzymać młodość na dłuższy czas.Tłuszcze nasycone zawarte w kokosie są niezwykle użyteczne dla naszej skóry,układu nerwowego oraz odpornościowego.

5. Spirulina.

To niebiesko – zielony glon bogaty w chlorofil i przeciwutleniacze. Pomaga zmniejszyć wagę, reguluje więc pracę układu trawiennego. Zawiera sporo żelaza dlatego polecany jest w leczeniu anemii.

Pomimo wielu korzyści zdrowotnych, jak każdy lek posiada również działanie uboczne np:zwiększone pragnienie,zaparcia czy bóle brzucha. Przy przyjmowaniu należy trzymać się ściśle określonej dawki.

6. Jagody Goji.

Jagody te należą do najbardziej odżywczych jagód na naszej planecie.Zawierają aminokwas. Spożywając je regularnie możemy zapomnieć o niskiej odporności oraz słabym wzroku.

7. Nasiona i oleje.

Nasiona i oleje zawierają aminokwasy i są bogate w minerały tj. fosfor,potas,magnez,wapń,żelazo oraz kwasy omega-3.

8.Len

Niesamowita roślina. Jej nasiona czy też olej zawierają mnóstwo użytecznych składników niezbędnych dla naszego organizmu.Osoby jedzące nasiona lnu nie mają problemów ze skóra a także dzięki jego działaniu przeciwzapalnemu unikają infekcji.

Ogórki małosolne


Sezon na ogórki już się zaczął. Kto z nas nie lubi lekko słonawych i chrupiących rarytasów :)?

Chcę Wam zaproponować łatwy i szybki przepis na ich przygotowanie.

Składniki:

▶ 1 kg ogórków gruntowych,

▶ 3 ząbki czosnku,

▶ 1 liść chrzanu,

▶ 2 – 3 gałązki koperku,

▶ 2 płaskie łyżki soli,

▶ 1 płaska łyżka cukru,

▶ 1 l wody.

Przygotowanie:

Ogórki myjemy, wkładamy do zimnej i odstawiamy na 1 godzinę.W 1 l wody rozpuszczamy sól i cukier zachowując proporcje. Liść chrzanu myjemy i kroimy na duże kawałki. Czosnek obieramy i kroimy na kawałki. Jeżeli chcemy, aby ogórki były gotowe w ciągu 24 godzin, wówczas obcinamy ich końcówki tuż przed ich zasoleniem. Do jednego dużego słoika wkładamy część liścia chrzanu, trochę czosnku i koperku. Następnie układamy ogórki, resztę zieleniny i zalewamy wcześniej przygotowaną zalewą. Zalewa musi przykryć ogórki.Słoik najlepiej zawiązać gazą.Odstawiamy na dobę. Zalewa powinna zmętnieć a ogórki delikatnie zmienić kolor.Przechowujemy w lodówce.