Przygotowywanie potraw – sposoby


gotow

  • Gotowanie – gotowane potrawy są szybko i łatwo przyswajalne  przez organizm, a ponadto zachowują witaminy i mikroelementy. Ale jak wiadomo, gdzie są zalety, tam muszą być i wady.       Podczas gotowania jedzenie może się rozpadać, a to powoduje, że traci swój smak. Przygotowując produkty pochodzenia zwierzęcego należy pamiętać, że przy wysokiej temperaturze mogą do bulionu przenikać toksyczne elementy i soli metali. W związku z tym pierwszy odlewamy zaraz po zagotowaniu, a danie przygotowujemy na tzw. bulionie wtórnym.
  • Gotując warzywa pamiętamy o tym by robić to z zamkniętą pokrywką, na maksymalny ogniu i z minimalną ilością wody. Pozwala to na uwolnienie wszystkich witamin i mikroelementów. Ponadto warzywa gotujemy tak, by były na wpół miękkie, zachowują w ten sposób wartości odżywcze.

 

  • Gotowanie na parze – to na pewno jeden z najzdrowszych i najskuteczniejszych sposobów przygotowywania jedzenia przy jego maksymalnym zachowaniu wartości odżywczych. Po pierwsze produkty przygotowywane są bez użycia tłuszczu, a po drugie potrawy uzyskujemy soczyste, a więc niskokaloryczne i lekkostrawne. Takie jedzenie jest idealne dla tych, którzy chcą schudnąć, szybko syci i nie powoduje napadów głodu.
  • Potraw na parze a szczególnie mięs, nie gotuje się w dużych kawałkach.
  • Potrawy przygotowane na parze nie wszystkim smakują, ze względu na brak przypraw. Doprawić je możemy po ugotowaniu ziołami i czosnkiem.

 

  • Pieczenie – pozwala ono zachować formę, kształt, kolor , smak i jakość produktu.

Jednakże niektóre produkty posiadają ukryte tłuszcze. W tym wypadku nawet chude mięso wydzieli wystarczającą ilość tłuszczu, co nie jest polecane dla osób odchudzających się. Natomiast warzywa przypieczeniu nie pozbywają się witamin i zachowują wszystkie wartości odżywcze.

 

  • Grillowanie  –  Metoda ta pozwala na przygotowanie jedzenia bez użycia tłuszczu. Zależeć to też będzie jakiego rodzaju jest grill. Najzdrowsze jedzenie uzyskamy przy użyciu grilla elektrycznego. Przyrządzanie jedzenia na świeżym powietrzu to czysta przyjemność, ale nigdy nie pieczemy na otwartym ogniu. W tym celu używamy rusztu. Po pierwsze jedzenie się nie przypali a po drugie, tak jest zdrowiej.

 

  • Smażenie na patelni bez użycia tłuszczu –   Patelnia z pokryciem teflonowym pozwala na smażenie bez użycia oleju.  Już dość dawno temu udowodniono,że   patelnie przystosowane do smażenia w bardzo wysokich temperaturach, które są używane przez kilka lat,mogą wydzielać substancje rakotwórcze. Im więcej rys, tym większe ryzyko.Wg. dietetyków najbezpieczniejsze patelnie to patelnie żeliwne. Jeżeli przy smażeniu wydzielają się soki, można wyścielić patelnię  pergaminem, na którym układamy mięso lub warzywa. Ta sztuczka zapobiegnie przypalaniu się produktów.

 

  • Sous Vide – to metoda gotowania w opakowaniu próżniowym. Metoda ta pozwala na otrzymaniu produktów o wysokiej jakości i wysokich walorach smakowych. Główną wadą tej metody jest to, że gotowanie odbywa się bardzo powoli i jest raczej stosowana w wyspecjalizowanych restauracjach. Możemy również poeksperymentować w domu. Najlepiej do tego użyć ryby. Np. mały kawałek łososia umieszczamy w torebce foliowej z zamknięciem. Dodajemy sól, przyprawy,zioła i łyżkę masła lub oleju. Następnie tak przygotowaną rybę upuszczamy w zamkniętym woreczku do garnka z ciepłą, bieżącą wodą.. Pozostawiamy ją  na 50 – 70 min. Danie jest gotowe, kiedy ryba przybierze jasnoróżowy kolor.
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s